Velký dopravní průzkum: Jak se Češi dopravují do zaměstnání?

Nejčastěji osobním automobilem, ale i pěšky nebo na kole… A většinou za své, protože zaměstnavatelé svým zaměstnancům na dopravu příliš nepřispívají. Přesně takhle cestují Češi do zaměstnání. Vyplývá to alespoň z exkluzivního průzkumu dopravní společnosti ICOM transport, který zpracovala agentura Instant Research. Průzkumu se účastnilo 1050 respondentů ze všech krajů České republiky.

„Osobák“ vede!

Ač osobní automobilová doprava nepatří zrovna k nejlevnějším způsobům přepravy, jisté je, že u Čechů jednoznačně vede. Preferuje ji totiž plných 40 % respondentů, kteří se průzkumu účastnili. Přesně jedna pětina dotázaných pak uvedla, že jejich hlavním dopravním prostředkem při cestě do zaměstnání je veřejná hromadná doprava. „Je pro nás zajímavé zjištění, že bezmála 14 % českých zaměstnanců chodí do zaměstnání pěšky a 6,3 % pak využívá jízdní kolo. Z toho tedy vyplývá, že počet těch, kteří se vypravují do práce pěšky či na kole, je prakticky stejný, jako procento těch, kteří spoléhají na veřejnou dopravu,“ komentuje výsledky průzkumu Zdeněk Kratochvíl, generální ředitel společnosti ICOM transport.

V práci do půl hodiny

„Z našeho exkluzivního průzkumu dále vyplynulo, že Češi rozhodně nepatří k těm národům, které by musely za prací dojíždět na velké vzdálenosti,“ pokračuje Kratochvíl. 35,7 % respondentů se přiznalo, že jim cesta do zaměstnání zabere maximálně 15 minut a jen o něco méně tazatelů (32, 4 %) pak za prací cestuje zhruba půl hodiny. Existuje mezi námi však i bezmála 6 % smolařů, kterým se cesta do zaměstnání protáhne na hodinu i víc.

Rovnou a bez přestupu!

Z vlaku do tramvaje, z tramvaje na autobus…? Ne, takhle opravdu cesta většiny českých zaměstnanců nevypadá! Přes dvě třetiny respondentů (76,1 %) v průzkumu jasně uvedly, že do zaměstnání cestují přímo a bez přestupu. 14, 9 % je pak nuceno přestoupit pouze jedenkrát.

Kolik to stojí?

Pokud jde o výdaje na cestování do zaměstnání, zdá se, že jsou Češi národem šetřílků. „Je poměrně překvapivé, že více jak třetina respondentů průzkumu vynaloží každý měsíc částku nepřesahující 500 korun,“ uvádí k výsledkům výzkumu Zdeněk Kratochvíl. Náklady jedné čtvrtiny (25 %) se pak pohybují nejvýše do 1000 korun za měsíc. A necelých 18 % podle výzkumu nevynaloží na cestu za prací ani jedinou korunu. Přitom průzkum dále odhalil, že mezi českými zaměstnavateli stále není zcela běžné zaměstnancům na cestu do práce přispívat. Na otázku „Přispívá vám váš zaměstnavatel na cestu do zaměstnání“ odpovědělo kladně jen necelých 11 % účastníků průzkumu.

Co ještě průzkum odhalil?

Třeba to, že nejdůležitějším faktorem při volbě dopravního prostředku je rychlost. Tu preferuje 49, 8 % respondentů. Spolehlivost je upřednostňována necelými 19 % a příliš velkou roli nehraje ani cena, která je klíčová jen pro 16, 7 %. Naopak nejméně se čeští zaměstnanci zajímají o to, aby byla jejich doprava šetrná k životnímu prostředí. Zde odpovědělo kladně jen 4, 2 % účastníků šetření. Celkově si ale Češi na kvalitu spojení do zaměstnání nijak nestěžují. Právě naopak – plných 75 % respondentů je se spojením do zaměstnání spokojeno.

Regionální zvláštnosti[1]

  • nejvíce zaměstnanců jezdí do práce autem v Jihočeském kraji (62,1 %).
  • nejméně naopak v Praze (24,8%) a v Libereckém kraji (44,7 %).
  • nejméně spokojení s dopravním spojením do zaměstnání jsou respondenti z Jihočeského kraje (56,1 %).
  • nejvíce spokojení jsou pak zaměstnanci v Praze (58,8 %) a v Plzeňském (83,7 %) a Karlovarském kraji (83,3 %).
  • na dopravu nejvíce přispívají zaměstnavatelé ve Zlínském kraji (13,8 %), dále v Pardubickém kraji (11, 8%) a Praze (11,3 %).
  • šetrný dopad dopravy na životní prostředí vnímá jako klíčový faktor 12, 5 % respondentů z Karlovarského kraje.
 

 

Kontakt

icom logo

Adresa: Jiráskova 1424/78, JIHLAVA 

Telefon: +420 567 121 111

E-mail: info@icomtransport.cz

Nabídka práce

Z NAŠÍ NABÍDKY VYBÍRÁME:

  • ŘIDIČ KAMIONU
  • ŘIDIČ AUTOBUSU
  • AUTOMECHANIK
  • PŘIJÍMACÍ TECHNIK
  • DISPEČER

VÍCE V SEKCI VOLNÁ MÍSTA >> 

JAK U NÁS PROBÍHÁ VÝBĚROVÉ ŘÍZENÍ:

  • Z přijatých životopisů vybereme uchazeče, kteří nejlépe odpovídají našim požadavkům. Těmto uchazečům zavoláme a pozveme je do výběrového řízení. Ostatním pošleme email s informací, že jsme je do výběrového řízení nevybrali.
  • Výběrové řízení může mít 1 – 3 kola a probíhá formou individuálního pohovoru. Uchazeči se setkají s modelovými situacemi, osobnostními dotazníky, odbornými a jazykovými testy.
  • V závěru výběrového řízení účastníky informujeme o dalších krocích a o termínu, do kterého můžou očekávat naše vyjádření.
  • Při úspěchu ve výběrovém řízení dostane vybraný uchazeč konkrétní nabídku a po vzájemné dohodě následuje podpis pracovní smlouvy.